zaterdag 11 december 2010

Ontdek de rat in jezelf

Frederik Anseel in Job@. 'we zijn emailratten. We checken voortdurend onze berichten. Meestal is het junk'. Hij verwijst daarbij naar Skinner, die 70 jaar geleden onderzoek deed op ratten en beloning. De onderzochte ratten bleven maar op het hendeltje klikken, ook al kwam er niet altijd voedsel. Dat gebeurde slecht heel af en toe.

Door het voortdurend checken van onze mails, duwen we ook voortdurend op het handeltje. Op hoop dat er een beloning volgt: goed nieuws, leuke foto, mooie opdracht, ... .

Maar zoals prof. Anseel aangeeft, wij hebben de keuze om die hendel onaangeraakt te laten. We moėten niet continu onze mails checken. Probeer ik zelf ook toe te passen. Op de momenten dat dit mij lukt, werk ik veel efficiënter.

@slk8500

1 opmerking:

Unknown zei

Klinkt herkenbaar. Maar zoals er terecht staat: het is onze keuze. We kiezen of en hoe vaak en waar en wanneer we onze mail willen checken, toch? #eholiday wordt de trend van 2011.